söndag, maj 24, 2009

Upptäcksfärd på Österlen

Under några vackra brittsommar dagar sent i september för några sedan hade jag lyckan att få uppleva Österlen för första gången i mitt liv. Äppelträden dignade av frukt. Det speciella ljuset som på ostsidan av landet blir så speciellt i det platta landskapet gav mersmak och jag bara visste att dit ville jag åka tillbaka igen. Nu passade vi på under ledigheten i Kristi Himmelsfärdsdagarna och satte oss i bilen och rullade ner de många långa milen. Det är tur att vi numera kör en diesel! En liten söt stuga på landet med utsikt över blommande rapsfält och med doftande syrener utanför knuten var vårt resmål. Tack till M:s kollega för lånet av det mysiga boendet!


Vi har åkt runt och utforskat kusten från Åhus till Smygehuk. En mycket vacker biltur där vägen följer havet hela sydkustremsan. Naturligtvis stannade vi i Kåseberga och tog en promenad i den friska vinden för att titta på Ale stenar. En mäktig syn där man mer än gärna skulle vilja spola tillbaka tiden och få höra resonemangen om hur de en gång hamnade där.
Stranden vid Sandhammaren kan man helt klart tänka sig att ligga på en varm sommardag. Nu var det så att säga omväxlande väder med maffiga väderfronter runt oss.
Inte helt fel det heller faktiskt. Det är både vackert att se på och........
.
.......sämre väder betyder shopping = jag myser och M ryser.

I Kivik besökte vi musteriet och handlade på oss lite gott att äta och dricka. Jag kan varmt rekommendera deras äppelchutney, perfekt till den grillade fläskfilén i sommar. Vi passade även på att äta varsin mycket delikat laxtallrik på Buhres fisk innan jag hittade den perfektaste av Outlet´s där jag önskat att jag hade varit mer förberedd. Där kunde man fullständigt frossa i bl a Himlas sortiment till fantastiska priser. Jag var jätteduktig och handlade bara ett nytt sängöverkast. Tänk så mycket lilla gulliga Kivik hade att erbjuda.
Den minst sagt kulliga naturen runt Brösarps backar där filmen Äppelkriget spelades in är ett charmigt litet hörn av Skåne. Lövskogarna och alla de fina äppelodlingarna gör också landskapet så annorlunda mot våra gran- och tallskogar här uppe i Närke. En annan slags grönska att njuta av.
I Skåne-Tranås tittade jag på läckra designade kläder i butiken Längorna. Som den kloka köpmansdotter jag är har jag lärt mig att man ska gynna de lokala affärerna så ev inköp gör jag senare på Drängkammar´n i Glanshammar. Vad vi däremot inte kunde motstå var den goda chokladen på Österlenchoklad i samma lilla ort. Deras chokladbullar är värt resan några gånger till ner till Österlen. Chokladbullarna avnjöts tillsammans med medhavd kaffetermos på en bänk vid hamnen i Simrishamn. Bredvid oss låg en svan och ruvade på sina ägg.
Några kvarter upp från hamnen luktade jag mig till en liten butik, bonadea, med för mig nya märkeskläder som jag blev mycket förtjust i. En liten påse blev, men en väldigt liten!
Som av en händelse hittade vi även fram till Österlenkryddor där det blev både lite torkade kryddor på burk och i kruka för plantering till några av mina otaliga krukor på vår uteplats.
På hemvägen passade vi på att bjuda in oss på en fika till en kär systerdotter och hennes familj i Helsingborg. Det är tur att det bor släkt på lite olika ställen i vårt avlånga land så att man kan fylla på reservtanken när man är ute och reser och tänk vad kul det är att få ses. Man inser att det blir alltför sällan.
Ett sista bilstopp blev det vid Brahehus, strax norr om Huskvarna, där kaffetermosen åter åkte fram i den fantastiska solnedgången sett från Vätterns östra sida. En promenad bland ruinerna måste man också ta sig tid med.

Väl hemma i Örebro igen var huset fullt av unga damer som klippt och sytt i dagarna tre inför kommande begivenheter inom familjen. Vilken tur att mor och far ger sig ut på resor ibland och lämnar huset tomt! Och, väl värt att notera, denna gång var det faktiskt inte lika med att kylskåpet blev tomt.
Till Österlen vill jag fara........
........igen!

2 kommentarer:

emelie sa...

jättefina foton mamma!
Man kan redan se skillnad på ditt sätt att komponera bilderna.
(jätte nördigt sagt men jag är arbetsskadad)

Snart flyttar jag hem igen!! puss

Lillan sa...

Åh, vad smickrad jag blir! Den finaste av recensioner!
Välkommen hem igen, puss!