söndag, maj 17, 2009

Nya kunskaper på gång

När är man mogen att lära sig nya saker? När nyfikenheten och motivationen möts tror i alla fall jag. Som vanligt inspirerad av min stora pedagogikguru John Dewey´s motto: Learning by doing håller jag nu på att för fullt upptäcka vilken fantastiskt rolig liten kamera jag fick i julklapp av min ännu mer fantastiska man. Det är en fröjd att gå runt i sin egen trädgård och fånga skönheten på bild. Det är dock med stor respekt jag visar mina alster då jag jag har fler skickliga fotografer i familjen. Min yngsta dotter E studerar foto och min måg L (snart på riktigt) jobbar som fotograf. Men på samma sätt som jag uppmanar mina sångelever att alltid vara stolt där man befinner sig mitt i sin process presenterar jag nu stolt lite egenhändigt ihopknåpade bilder.
Det finns nog inget vackrare än äppelträd som just håller på att slå ut i blom.

Jag har en liten rhododendron som jag är så rädd om och just nu är det ljuvliga blommor på den.

Under plommonträdet har jag planterat trädgårdsmultron och jag längtar efter att fram på sommaren kunna få plocka färska bär och lägga i morgonfilen.




På vår uteplats, bredvid en gammal sockerlåda från farfars speceriaffär i Kumla, står några av trädgårdens otaliga krukor och färgerna går i år i blått.








Vårt lilla körsbärsträd är helt magnifikt just nu med massor av vackra vita blommor och kommer under sensommaren att bjuda på goda bär som blir till saft, sylt och spottsoppa.


Förra söndagens kraftiga västanvind orsakade familjetragedi i trädgården. När jag letade efter en clematis i en rabatt upptäckte jag en liten familj som blåst ner från vår stora en på framsidan. Mitt ömma modershjärta bultade enormt för dessa små söta varelser. Små nykläckta snöskator. Deras mor som så omsorgssfullt hade byggt det fina boet vaktade och matade sina små ungar under flera dagar i rabatten men nu är de borta. .... ....och har möjligtvis blivit offer för denna lilla kotte som idag låg och sov i rabatten strax intill, en stund efter promenaden här. Kanske var han/hon extra mätt och belåten.


Å andra sidan hade jag nog själv jagat fågeltonåringarna fram på sommaren med M:s luftgevär när vi slagits om vem som ska ha de röda vinbären. För att inte tala om hur snål jag är på att dela med mig av körsbär till snöskator.



Som jag tidigare har skrivit, varför måste en gräsmatta bara vara grön?



4 kommentarer:

Signes Vind sa...

Så duktig fotograf du är. Kul att få följa med runt i er trädgård.
Här blommar syrener och äppelträd, våra rhododendron blommar inte än - de står i skuggan så det dröjer nog lite till.
Vad roligt med en tur till Österlen - tar gärna emot tips, kanske blir det en tur i sommar.Hade vi haft hundvkat kanske vi hakat på nu i helgen - men det får bli murmålning istället.
Kramar i mängd / Lotta

Malinmittilivet sa...

Vilken fin liten tuva att landa på nångång ibland! Och vad kul med bröllop!!!
Stor kram!
/Malin

Hanna sa...

Madre!!!! vad fint det blir. säg aldrig mer att du inte vet hur man gör, det ser approffsigt ut ju. Hur fick du ihop seriebilderna? Har memme visat dig photoshop?

puss

Mos-gos sa...

Algot tycker om alla blommor som är rosa (Eller "dååsa" som han säger) och så står han varje dag och tittar på äppleblommorna (eller "blepplebolom" som han säger) Äpple är det bästa han vet! Det och såbubblor :D