fredag, september 11, 2009

September i trädgården

Tänk att de övervintrade pelargonerna och alla sticklingar är som vackrast nu. Jag har massor i flera olika färger och favoriten är givetvis Mårbacka. Både vit och rosa.




Dahliarötterna, som jag var sen med att plantera i våras, blommar mäktigt nu i starka färger. Mörkröda och vita.

Det gäller bara att vara vaksam på ev. frostnätter. Då måste de undan med en rackarns fart. Rötterna övervintrar i källaren där de trängs bland alla mina pelargoner. M är inte lika nöjd som lilla hustrun över alla växter som vill bo inne över vintern. Han påstår att de skräpar och jag kontrar då snabbt med alla pengar jag spara på att slippa köpa nya nästa år.
I år måste jag, p g a min rygg, dessutom få hjälp att bära in alla växter. Det blir till att kärleksfullt muta med något gott att äta!

Apropå kärlek, vad är väl tacksammare än japansk kärleksört. De växer lite här och var i mina rabatter.

Den är fantastisk som snittblomma och står sig hur länge som helst samtidigt som den bildar nya rötter i vasen och kan sedan planteras. Fungerar även i torkat skick.

Här ses kärleksörten med näva i framkant som har blommat precis hela sommaren.

Och så mina älsklingshöstblommor, astrar. Här var jag också sen med plantorna på försommaren men de brukar bjuda på blomsterprakt långt in i oktober.


Jag är en riktig höstmänniska och både trivs och mår bra av alla de mustiga färgerna som hösten erbjuder! Att det för tillfället är underbart väder är bara extra bonus.
I morgon ämnar jag shoppa på Chokladsalongen i Askersund. Det gäller att ladda upp ett lager med kärleksmutor........
........och en och annan pralin ämnar jag smaska själv. Allt för att höja serotoninbalansen i kroppen och öka på det innevarande lagret av endorfiner.

3 kommentarer:

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, vad gäller choklad - det gäller att hålla balansen rätt i kroppen vad gäller alla dessa olika vetenskapliga upptäckter!
Dina blommor är så fina. Jag tycker också att det är härligt nu med den sista blomprakten!
Trevlig helg
Carin

annika sa...

Mycket vackra bilder på fina blomster. Färgerna är sä ljuvliga.
Annika

annika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.