måndag, juli 13, 2009

Rosorna blommar

Mina rosor har börjat blomma nu. En enkel vanlig sort, Nina Weibull, som jag planterade (läs med hjälp av M) för ganska många år sedan nu. De har en vacker röd färg och är remonterande. Som det står i länken kan de tyvärr drabbas av svartfläckssjuka men jag har inte sett ett enda angrepp ännu i år och hoppas att få slippa det. Rosorna huttrade en hel del i vintras och jag klippte dem extra hårt i våras och kanske kan det ha bidragit till att de verkar friskare i år än på många år. Idag när solen äntligen kom tillbaka efter den tunga regnperioden var de extra vackra i solskenet.



De har dessutom säkert mått bra av alla droppar de fått på sig efter värmeböljan och droppfyllda rosor är också vackra.



Det får mig att tänka på att det i livets rosenrabatt också är viktigt att någon gång våga beskära extra hårt i tillvaron........ för att ge utrymme till nya friska livsupplevelser.

Inga kommentarer: