tisdag, juni 16, 2009

Det luktar gott i köket

Det finns inget godare än färskt hembakat matbröd. Dessutom är det vackert att se på och för att inte tala om den fantastiska doften som sprider sig i hela huset.
När jag bakar blandar jag gärna olika mjölsorter för att få en mustigare smak och konsistens.
Allt jag bakar sker också med stor variation. Att följa ett recept till fullo gör jag nästan aldrig utan jag vill alltid sätta min egen lilla prägel på allt jag tillverkar i köket.

Recept på dagens tre limpor kommer här och de påbörjades redan sent igår kväll.

Dag 1: Blanda i en degbunke

1 dl onaka (eller fil)
1 dl vetekli
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl solroskärnor
1 dl linfrö (jag väljer helst krossade linfrön som kroppen har lättare att tillgodogöra sig)
russin efter behag eller utan
1-2 msk honung
1 msk salt

Häll 4 dl nykokt vatten över,rör om och lägg över en bakduk och låt degen stå till nästa dag.

Dag 2: Rör i 2-4 msk mörk sirap.

Blanda i en annan bunke ca 16 dl mjöl av blandade sorter med 2 påsar torrjäst. Det går bra med t ex 8 dl rågsikt och 8 dl vetemjöl. Själv valde jag idag att blanda dinkel- och specialvetemjöl med fullkorn.
Blanda i mjölblandingen i degbunken och häll 5 dl nykokt vatten över.
Arbeta degen ordentligt och låt den jäsa i ca 30 min under bakduk.
Var sparsam med mjölet, degen ska vara ganska kladdig!

Arbeta snabbt ihop degen igen och dela den i 3 delar och lägg dem i 3 st i lätt smorda
avlånga formar, 1 1/2 liter.
Låt bröden jäsa ytterligare ca 30 min med bakduk över sig.
Värm under tiden ugnen till 225 grader.

Grädda bröden längst ner i ugnen i ca 40 min.
Om man inte vill den lite brunbrända ytan på bröden, som jag älskar, kan man täcka dem med folie de sista 10 minuterna.

Urmumsigt!!

1 kommentar:

Signes Vind sa...

Tusen tack gumman! Här ska bakas. / Lotta