måndag, maj 30, 2016

Buren


För 25 år sedan skrev jag en liten oansenlig sång. Orden i sången var, är och kommer alltid att vara en spegling av mitt liv.
Det är en stor ynnest att veta att sången sjungs och uppskattas av många.
Du hittar den bl a i Ung Psalm eller Hela familjens psalmbok

Kanske är det för sångens enkelhet, och den stilla och varma tryggheten av och i att få känna sig riktigt riktigt liten, som gjort att den blivit så uppskattad. 


I Din hand Gud 
är jag buren
i Din famn har jag min ro.
Innesluten i Din kärlek
får jag tryggt och stilla bo

Du omsluter mig
på alla sidor
och Du leder mig
varsamt fram.

I Din hand Gud 
är jag buren.
I Din famn har jag min ro

---

Mors dag har precis nått sitt slut och när jag nu sammanfattar dagen, innan nattens vila infinner sig, växer sakta dessa ord fram inom mig. 


Gud, 
Du är en öm modersfamn
dit jag söker mig
och borrar in mitt ansikte

djupt in i värmen 
i och av 
Dina trygga armar

Din varma andedräkt 
smeker min panna 
när Du sakta nynnar
den vackraste av sånger
i just den tonart
som allra mest lindrar 
oron
i min själ.








1 kommentar:

Anonym sa...

Sitter här vid keyboarden o klinkar lite, slog upp denna sång i ungpsalm, den ger mig hopp o styrka i en tid av svårigheter. Kram Monika