tisdag, maj 10, 2011

Lite av varje

Som omväxling till värkstan tänkte jag visa lite från hantverksverkstan idag.
Två goda försommarpajer att bjuda på.
Sparrispaj och Laxpaj med spenat. Recepten är från svt:s program Gokväll. Jag prenumererar på deras recept och varje onsdag dyker det upp nya recept i min mailbox. Dessa två pajer bjöd jag på en valborgsafton för två år sedan och förra veckan var det favorit i repris när jag hade besök av vänner en kväll.


Sparrispaj med västerbottensost och tomat
Beräknat för 6 portioner
Ingredienser:
Pajdeg

2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
125 g kallt smör i bitar
1 krm salt
2 msk vatten

Fyllning

250 g sparris, fryst eller färsk
150 g västerbottensost
3 st ägg
3 dl mjölk
½ tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
100 g halverade cocktailtomater

Gör så här:

1. Finfördela smöret i mjöl och salt, gärna i matberedare. Tillsätt vatten och kör ihop till en deg. Tryck ut degen i en form 26-28 cm i diameter. Låt stå kallt minst 30 minuter och gärna längre.
2. Grädda pajskalet ca 10-15 min i 225 grader mitt i ugnen. Skär den nedersta delen från den färska sparrisen förväll både den färska och frysta några sparrisen några minuter. Spola av den i kallt vatten och låt rinna av väl.
3. Fördela det mesta av sparrisen i det förgräddade pajskalet.
4. Vispa samman ost, ägg, mjölk, salt och peppar och häll i pajskalet. Lägg på resten av sparrisen och tomaterna med snittytan upp.
5. Grädda 20-25 min tills fyllningen stannat. Servera med sallad och gärna rökt skinka.


Laxpaj med spenat
Beräknat för 10 portioner
Ingredienser:
Pajskal

4 dl vetemjöl, 240 g  själv byter jag ut en del och tar grahamsmjöl istället
250 g kallt smör i bitar
1 tsk salt
3/4 dl vatten

Fyllning
1 st purjolök
1 msk olivolja
200 g färsk spenat
750 g kallrökt lax i bit
7 st ägg
8 dl mjölk
300 g ost (t. ex. greve) prästost är en höjdare!
2 krm nymald vitpeppar
1 dl finhackad dill

Gör så här:

1. Finfördela smöret i mjöl och salt, gärna i matberedare. Tillsätt vatten och kör ihop till en deg.
2. Tryck ut degen i en ugnslångpanna ca 30x40 cm. Ställ den kallt minst 30 min och gärna längre.
3. Förgrädda skalet 10-15 min i 225 grader mitt i ugnen.
4. Skölj, ansa och skiva purjolöken. Fräs den i olja i en stor panna tills den mjuknar. Tillsätt sköljd avrunnen spenat och fräs ytterligare tills den mjuknar.
5. Skär bort skinnet och ta bort eventuella ben på laxen. Skär laxen i tärningar. Lägg dem i det förgräddade pajskalet och sedan purjofräset.
6. Vispa samman ägg, mjölk, ost, salt, peppar och dill och häll över alltsammans i pajskalet.
7. Fortsätt grädda i ytterligare 20-25 min tills den stannat. Servera med en blandad sallad.

Bredvid hade jag en stor skål sallad med en blandning av olika grönsallader, rikligt med ruccola,
grovt skivad gurka och äpple. Även gott med avocado i. Olivolja och balsamvinäger efter eget behag.

Till detta kan jag rekommendera ett gott vítt vin, t ex Bodega Lurton Pinot Gris (nr 6193) från Argentina. Det går lika bra med riktigt kall flädersaft eller isvatten.

                                                 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


Stickproduktionen ser ut så här för tillfället. Kanske kommer jag att lägga ut för försäljning, om jag vågar, vi får väl se.

Sjal i mjuk alpaca och mohair......


Sjal i mohair med en liten volangkant.......


här samma sjal i vitt


 Stor trekantig sjal stickad i dubbelt mohair och en tillhörande virkad brosch med en sötvattenpärla i mitten.......


 och här samma sjal i mörkare lila.


 I trädgården blommar det gullvivor och jag blir så lycklig av dessa små ljuvligheter som påminner mig så om min barndomsträdgård.

 

Körsbärsträdet är underbart just nu i sin praktfulla blomning......bland det vackraste jag vet.



.....och så en och annan objuden gäst......som inte blir bjuden på paj!

                                                         
                                             
 Från viss verksamhet i värkstan,

allt gott till Er alla



4 kommentarer:

i sa...

De ovälkomna gästerna har späda blad som du kan använda till att göra pesto. Har inte provat själv men tycker det låter lite spännande.
Kram på dig kära faster.

annika sa...

Pajerna verkar hur goda som helst. Sjalarna är så fina och att sen sätta på en sån söt blomma...mmmmm.
Skönt att du kan göra något då du befinner dig där i Värkstan.
Kramar till dig.
annika

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej! Va´kul, jag får också dessa recept via mejlen. Har dock aldrig gjort dessa men nu ska jag prova! Tack!!!
Har alltid en paj i frysen; bra att ha!
Trevlig helg!
Carin

Lillemor sa...

Oh va trevligt med lite nya recept.
Pajer gör jag ofta och gärna.
Bra att äta och bjuda på när man inte ska ha så mycket.
Kram Lillemor