fredag, augusti 07, 2009

I skördetider

I början av veckan var det dags att skörda i min lilla trädgård. Hur mysigt det än är att låta bären sitta kvar på buskarna måste de plockas av innan de blir övermogna.



Mina krusbär är härligt röda och blir en både vacker och god sylt. På favoritlistan ligger ett recept på en god marmelad som jag provade förra året. Det är med krusbär, lime och valnötter. Receptet hittar du här.




Mina tre svarta vinbär buskar var mycket generösa i år och jag har 9,2 kilo bär i frysen. Det tog en stund att plocka! - Undrar varför ingen är lika sugen på att hjälpa till att plocka bär som att konsumera produkterna? - Några grenar lämnade jag kvar till lilla barnbarnet som älskar att gå runt i moomoos trädgård och äta namnam.




Av svarta vinbären blir det nyttig och god saft och är ett måste i köket inför vinterhalvårets porterstekar. Dessutom, som jag tidigare nämnt, är det en suverän smaksättare i såser.
Av en f d granne fick jag recept på HIRAM:s svartvinbärs sylt för ca 20 år sedan och sedan dess ingår även den sylten i vår standardutrustning i kylskåpet. Enkelt och jättegott, som en annan känd kock skulle ha sagt.

1 kilo bär kokas med 1 liter vatten i 15 min. Ta av grytan och rör ner 2 kilo socker tills sockret har löst sig.

Sylten är ganska söt med den mängden socker och vi äter den mest som marmelad. Ljuvligt god på en väl lagrad cheddar- eller västerbottenost. Även den som i vanliga fall inte tycker om svarta vinbär, M t ex, smaskar glatt i sig sylten.
En liten klick av sylten i vanlig mild eller i den grekiska yoghurten och en enkel dessert eller ett gott mellanmål är fixat. Det är även mumsigt att värma sylten i mikron och äta till vaniljglass.




Körsbärsträdet som blommade så fantastiskt i våras drabbades av en åkomma p g a det myckna regnandet innan blomningstiden var över. Det blir dock en del och bären är så fantastiskt goda att man inte vill plocka ner dem.


Och mitt i vinbärsplockandet kom en av mina systrar med ca 2 kilo färsk mangold från sitt köksland. En av mina favoritgrönsaker till pajer och lasagner av olika slag.

Det är inte dumt att vara Lillan i alla fall!

1 kommentar:

Signes Vind sa...

Värsta skördetiden. I år har jag gjort sylt/marmelad på först röda och sen svarta vinbär enligt ett Leilarecept med både citron och vanilj - roligt att variera sig. Tyvärr har jag inga krusbär annars hade jag gjort en sats efter ditt recept - jag kanske kan få en burk i födelsedagspresent så har du den fixad ;-)
Usch i morgon börjar jag jobba - träääligt!